Uurwerk bedient speeltrommel

Het uurwerk bepaalt wanneer de speeltrommel draait. Ieder half uur geeft het uurwerk een signaal via de stangen naar de speeltrommel. De speeltrommel draait één keer lang ( heel uur) en één keer kort (half uur). Na het hele uur geeft de speeltrommel signaal terug via de onderste grijze stang dat de uurslagen kunnen beginnen. Als dit niet is aangezet doet het uurwerk dat zelf. Op het uurwerk zit een stang die nooit gebruikt is maar waarschijnlijk gediend heeft om op het half uur een slag op de luidklok te geven.

Filmpje op youtube

Rode pijl: De pal die het uurslag mechaniek aanstuurt. Gele pijl: Deze grijze pal is waarschijnlijk om op het half uur één slag op de luidklok te geven

Rode pijl: De pal die het uurslag mechaniek aanstuurt.
Gele pijl: Deze grijze pal is waarschijnlijk om op het half uur één slag op de luidklok te geven

Het rad bij de pijlen draait een keer per uur. De twee nokken bij de rode pijlen geven het signaal aan de speeltrommel. De nok bij de gele pijl activeert het slagmechanisme.

Het rad bij de pijlen draait een keer per uur. De twee nokken bij de rode pijlen geven het signaal aan de speeltrommel. De nok bij de gele pijl activeert het slagmechanisme.

1. gewicht slagmechanisme uurwerk. 2. Gewicht uurwerk. 3. Gewicht speeltrommel. 4. Stang, aangedreven door uurwerk draait 1 keer per uur, drijft de wijzers aan. 5. Kabeltje bedient de hamer van de luidklok. 6. Touw richting katrol boven speeltrommel.

1. gewicht slagmechanisme uurwerk.
2. Gewicht uurwerk.
3. Gewicht speeltrommel.
4. Stang, aangedreven door uurwerk draait 1 keer per uur, drijft de wijzers aan.
5. Kabeltje bedient de hamer van de luidklok.
6. Touw richting katrol boven speeltrommel.