Kroonwielen gieten

Het uurwerk staat op ongeveer 10 meter hoogte in de toren. De wijzerplaten zitten zo’n 20 meter hoger. In het midden tussen de wijzerplaten zit een verdeelkast. Hier komt een as van beneden (van het uurwerk) en 4 assen lopen horizontaal naar de wijzerplaten. Achter ieder wijzerplaat zit een paar extra tandwielen met een vertraging van 1:12. De opgaande as is de minuutwijzer en de uurwijzer is vertraagd met de extra tandwielen. Bij de pijl op de foto is de uitgaande as van het uurwerk te zien.Deze draait net als de trommel één keer per uur rond. Dat is dus de minutenwijzer.
Simon Laudy heeft vandaag twee conische tandwielen van 12 cm doorsnede gegoten. Hetzelfde gietproces als het kroonrad. Dat was een afdruk van het oude rad maar dit is een model uit de voorraad van Laudy. De twee vandaag gemaakte tandwielen dienen ervoor om de beweging van de horizontale uitgaande as over te brengen naar de 20 meter lange verticale stang die naar de verdeelkast gaat achter de wijzerplaten. Deze overbrenging was niet meer aanwezig en moest dus nieuw gemaakt worden.  Dit mag er niet net zo uitzien als de rest van het uurwerk. Het uurwerk is een rijksmonument en er mag niets gewijzigd worden en alle aanpassingen moeten er “nieuw” uitzien..

De uitgaande as bij de pijl.

De uitgaande as bij de pijl.

In de bovenste helft zit het model nog in het zand.

In de bovenste helft zit het model nog in het zand.

Na het gieten gaan de helften uit elkaar en het resultaat is zichtbaar.

Na het gieten gaan de helften uit elkaar en het resultaat is zichtbaar.

Direct uit de mal ziet dat er toch al prima uit. Nu nog even afbramen en het asgat draaien.

Direct uit de mal ziet dat er toch al prima uit. Nu nog even afbramen en het asgat draaien.