Slotconcert door Rosemarie Seuntiëns op de Hemonybeiaard te Middelstum

De Brabantse beiaardier Rosemarie Seuntiëns verzorgde het slotconcert op de Hemonybeiaard te Middelstum en ze deed dat met verve! De vorige keer dat ze speelde vond ze het een spannende ervaring, want de Middelstumer beiaard wijkt nogal af van de standaard instrumenten die een beiaardier normaliter bespeelt, maar deze keer voelde ze zich direct helemaal thuis op het instrument. Met het bekende ‘Te Deum’ van Marc Antoine Charpentier (beter bekend als de Eurovisie-tune) opende ze het concert dat helemaal in het teken stond van muziek uit diverse Europese landen. Van Frankrijk reisden we via Vlaanderen (muziek van de Antwerpse beiaardier Matthias van den Gheyn) naar Polen, Engeland en Duitsland. Van Johann Caspar Kerll speelde ze de beroemde Passacaglia in d, en dat deed ze zeer virtuoos. Mooi was ook dat in de herhaling steeds een ander timbre, een ander karakter klonk, zoals je dat op een uitvoering op klavecimbel of orgel makkelijk kunt doen op een ander klavier, maar hier deed ze het puur op techniek, dus met een andere aanslag. Het slotstuk (een ‘In Memoriam’ van een Litouwse componist) was erg verstild en per ongeluk viel de uurslag er net in, maar dat gaf een heel mooi effect omdat het exact dezelfde toonsoort was, waarin ze net speelde. Het was windstil in het park en de beiaard klonk heel warm en klankrijk, dat is toch iedere keer per weersituatie anders, maar deze keer was het wel heel aangenaam om naar te luisteren. Mede door haar trefzekere en doelgerichte aanpak. Helaas waren er weinig luisteraars, maar de mensen die er waren hebben er van genoten.